Gröt med äppelmos?

Havregrynsgröt är ju sådär typiskt svenskt att äta till frukost och det finns 4 anledningar till det.
 
1.  Det är lätt att göra - till och med en grinig morgon-zombie som mig kan slänga i lite havregryn, vatten och en nypa salt i en skål och slänga in det i micron.
 
2. Det är mättande - eftersom det är en enda tjock massa tar det längre tid för magen att smälta och man håller sig mätt längre.  (annars smälter magen vätskan först vilket gör att mättnaden snabbt försvinner och tar sedan itu med den fasta "maten", men eftersom gröt är en enda stor klump av "mat" så håller man sig mätt längre) Har man dessutom fiberhavregryn mättar det ännu bättre :)
 
3. Det är kalorisnålt - Eftersom gröt bara är havregryn och vatten (och lite salt) så är det enda kaloriinnehållet det som kommer från havregrynen - vilekt gör att en skål med gröt på ca 1dl havregryn inte innhåller mer än runt 110 kalorier - och då är det ju absolut ingen fara att lägga till lite sylt, honung, bär, nötter eller frukt ovanpå - det blir ändå inte speciellt mycket kalorier.
 
4. Det är gott! - Detta är så klart starkt omdebatterat, men med något sött (sylt eller honung ex) och alldeles för mycket kanel så tycker jag det blir gott i alla fall :)
 
 
så eftersom det är lätt, mättande, kalorisnålt och gott tänkte jag börja min dag med gröt igen, det var länge sedan nu. Idag blev det äppelmos och kanel, jag fick en liten snilleblixt när jag var på affären igår och köpte äppelmos - det är faktiskt första gången jag använder äppelmos på gröt. I min familj växte jag upp med de (tydligen) ovanliga toppingsen kanel, socker och en liten klick smör som smälte ner i mjölken. 
 
Vad har på till eran gröt?
 
//Wayu
 

2012-10-18 | 12:07:00 | Life | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare ♥



Kommentera inlägget här:

Namn:

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela